24 Σεπ 2008

Οι χρυσές καρμανιόλες


...Καζάνι που σιγοβράζει είναι οι οδηγοί μετά τις νέες αυξήσεις στα διόδια στην Αθηνών-Πατρών, τον εθνικό δρόμο με τη μεγαλύτερη κυκλοφορία, που ειδικά ώς την Κόρινθο φτάνει κατά μέσο όρο τις 40.000 οχήματα την ημέρα. Οι αναπροσαρμογές, όπως και στο υπόλοιπο εθνικό οδικό δίκτυο που ισχύουν από τις αρχές Απριλίου, προβλέπονται από τις συμβάσεις που υπέγραψε ο υπουργός ΠΕΧΩΔΕ με τις αναδόχους κοινοπραξίες και ακολουθούν την αρχή: πρώτα αυξήσεις και ακολουθούν τα έργα. Μάλιστα, με μικρές παραλλαγές σε κάθε σύμβαση, προβλέπονται και νέες αυξήσεις από τον Ιανουάριο...

Η πρώτη «κρυάδα» για τους οδηγούς της Αθηνών-Πατρών ήρθε στην έξοδο του Σαββατοκύριακου. Λίγο πριν από τους σταθμούς πληρωμής, φωτεινές πινακίδες τους πληροφορούσαν ότι ισχύουν οι νέες τιμές και αμέσως μετά έπαιρναν μια γεύση από τις ουρές αναμονής, καθώς πολλοί οδηγοί δεν είχαν προλάβει να ενημερωθούν, ενώ στη συντριπτική τους πλειοψηφία δυσκολεύονταν από την τιμή των 2,80 ευρώ και περίμεναν ρέστα. Τα «σχολιανά» τους άκουγαν καρτερικά οι υπάλληλοι των διοδίων, που ήταν αναγκασμένοι και να εύχονται ευγενικά «καλό ταξίδι».

Οι αντιδράσεις ήταν ιδιαίτερα έντονες στους σταθμούς διοδίων που εξυπηρετούν την Κορίνθου-Πατρών. Επίσημα στοιχεία δεν υπάρχουν, αλλά η κίνηση σε αυτό το κομμάτι ήταν σαφώς μικρότερη, καθώς πολλοί οδηγοί προτίμησαν να πάνε από την παλιά εθνική, κάνοντας τη δική τους μικρή αντίσταση στις παράλογες αυξήσεις.

«Είναι καρμανιόλα», μας είπε ο Μάνος Δαφέρμος, οδηγός από την Αχαΐα, που μόλις είχε επιτεθεί φραστικά στον υπάλληλο των διοδίων του Ζευγολατιού. Ενημερώνεται από τα μπλογκ και ετοιμάζεται να δώσει τη δική του απάντηση στις παράλογες αυξήσεις με χάπενινγκ που οργανώνονται. «Είναι ένας δρόμος που και τον καλό καιρό δεν δικαιολογούσε διόδια. Η κοινοτική Οδηγία αναφέρει ότι για να μπουν διόδια, ο δρόμος θα πρέπει να πληροί ορισμένες προδιαγραφές ασφαλείας», προσθέτει. Η εικόνα θα γίνει ακόμα δύσκολη σε έναν χρόνο, που θα αρχίσει η συνύπαρξη κυκλοφορίας και εργοταξίων, καθώς στο μεγαλύτερο μέρος του ο νέος δρόμος θα κατασκευαστεί στα ίχνη του σημερινού.

Τα στοιχεία τον επιβεβαιώνουν: Στα 120 χλμ. μόνον στα 23 υπάρχουν στηθαία ασφαλείας και έχουν εντοπιστεί 20 επικίνδυνα σημεία, που σημαίνει ότι παραμονεύει μια παγίδα κάθε τρία χιλιόμετρα! Από την Κορίνθου-Πατρών περνούν κατά μέσο όρο 20.000 οχήματα την ημέρα, από τα οποία το 25% είναι φορτηγά. Πριν από την αύξηση οι οδηγοί πλήρωναν πάνω από 80.000 ευρώ την ημέρα, χωρίς να γίνονται εδώ και χρόνια έργα συντήρησης. Στην αρχή του χρόνου και ενώ είχαν χάσει 14 άτομα τη ζωή τους μέσα σε 60 ημέρες, το υπουργείο ΠΕΧΩΔΕ βελτίωσε τον ασφαλτοτάπητα σε ορισμένα σημεία, ενώ πρόσφατα η ανάδοχος κοινοπραξία ενημέρωσε ότι εφάρμοσε μια νέο μέθοδο για να αυξήσει την ασφάλεια του οδοστρώματος, που ήταν κάτω από τις προδιαγραφές ασφαλείας.

Η αιτία γι' αυτές τις αυξήσεις, όπως και οι προηγούμενες στα υπόλοιπα κομμάτια του εθνικού δρόμου (Αθηνών-Λαμίας-Θεσσαλονίκης, Κορίνθου-Τρίπολης), που ισχύουν από τις αρχές Απριλίου, είναι οι συμβάσεις παραχώρησης για τους νέους αυτοκινητόδρομους για τις οποίες ο κ. Σουφλιάς δεν χάνει ευκαιρία να δηλώνει υπερήφανος. Οι ανάδοχοι αναλαμβάνουν την είσπραξη διοδίων πριν να αρχίσουν τα έργα και θα έχουν την εκμετάλλευση για 30 χρόνια, όπως και τα έσοδα από σταθμούς εξυπηρέτησης που έχουν δικαίωμα να κατασκευάσουν σε επιλεγμένες θέσεις. Αν η κυκλοφορία αποδειχθεί μεγαλύτερη από την αναμενόμενη, οι κοινοπραξίες είναι υποχρεωμένες να καταβάλουν στο Δημόσιο μέρος των εσόδων τους. Να σημειωθεί ότι στην περίπτωση της Αττικής οδού ο χρόνος παραχώρησης είναι 18 χρόνια, προβλέπεται όμως ότι θα περιέλθει στο Δημόσιο νωρίτερα όταν η κοινοπραξία φθάσει απόδοση 11,2% στα ίδια κεφάλαια που έχει επενδύσει στο έργο.

Δεν υπάρχουν σχόλια: